onsdag 25. januar 2012

Refleksjoner rundt studiet

Ho ho nok en studie-dag....
Det jeg tenker rundt studiet i dag er først og frems min egen bevissthet rundt det jeg brenner for i min jobb og å få vidreutviklet og skaffet meg mer innput og erfaring (fra andre) rundt dette.
Jeg gleder meg til Eidvåg sitt innlegg- Danning er noe jeg er inntressert i og vil jobbe mye med i min egen bevisstgjøring om hva jeg selv brenner for å formidle , hvordan jeg møter barn , hva jeg vil med det jeg gjør og selsagt hele tiden hvor jeg går videre på veien både i forhold til barn . samarbeid og meg selv .
For å forklare dette litt er det slik at jeg jobber mye med kunst-drama-film-sang-kreativitet , men også at jeg etter mange års erfaring har funnet min egen form innen dette og at jeg fletter inn mange andre ting som eks. læring-barnesamtaler-refleksjon-medvirkning og ikke minst lyttende pedagogikk.
(jeg har skrevet litt om dette i boken Barnehagen i praksis (Aschehoug) Barn og drama og La barna fortelle historien )
Poenget mitt er at det er en rød tråd i møter med det enkelte barn og også den enkelte gruppe- ingen er like-og det er bra.
For meg er det viktig og gripe fatt i akkurat det enkelte barn der det er akkurat nå og den enkelte barnegruppe (som kan være totalt forskjellig fra år til år - gripe fatt i det de er optatt av og la alle få være og komme med sin egen "fortelling" - jeg brenner også for å gi rom til forskjelligheter og bryte litt ut fra den "vanlige" lille firkanten vi fort kan ramle i - med at vi selv tror at ting er slik og slik- åpenhet og utvikling i forhold til både samfunnet - famileiesituasjon - arv - miljø og ikke minst hvem vi er -er noe av det viktigste jeg legger vekt på i mine møter med barn jeg jobber med...
Kunne skrevet om dette i timesvis men nå må jeg gi meg :)   Hilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar