onsdag 9. mai 2012

Ja  og så har vi a Kari....

A Kari er så lun og varm og solid og trygg og liksom så var --- hun ser barn på en så stor og god måte - "Fantastisk ! " sier a Kari ..og det er netopp det hu sjøl er !

Kari snakket om ReggioEmilia  og det treffer meg rett i hjertet for det er akkurat slik jeg jobber og vil jobbe.
For meg er å jobbe med barn Å være sammen med dem her og nå - akkurat der de og vi er , i gruppa-nå!
Det er dette jeg også har fokusert på i prosjektet mitt.
Men en viktig ting - Jeg er kreativ og kjører på med digre opplegg ( i allefall sett utenfra har jeg erfart )
Sannheten er at tingene vokser ofte frem underveis , hvis man er åpen og hvis man er tilstede.
Min erfaring er også ofte at barna skaper seg sin egen verden rundt det de er opptatt av mye av seg selv...Noen ganger blir du bare en statist , men statister kan støtte og hjelpe noen ganger bare ved å være der....
Mye av dette henger jo også sammen med alt vi har lært i helgen faktisk - alle har jo muligheter utfra der og den de er.
Noen ganger kan vi ta tak i tingene eller spørsmålene der og da og være ferdig med det ...Eks  . vi leste en bok om hvordan vi blir til...det var også en bok med noen humoristiske innslag som at det kom en stork på tegningene liksom og la babyer på trappene....men det stod jo ikke det i teksten..
Etterpå skulle vi snakke litt omkring boken ---og det de var opptatt av var jo selvsagt storken...Ja ja da var det inn på nettet å finne bilder og FAKTA om storken og de tegnet og studerte og stod i.
Men noe større interesse for emnet ble det ikke , så da var vi liksom ferdig med det - men de visste iallefall at storken ikke kom med unger liksom :)
Noen ganger skaper historiene eller bøker eller barnas egne ideer så mye glede , nyskjerrighet at man bare må samme med de spinne videre inn i denne verden og så ruller det liksom på seg - det er her rommet og samarbeidet med både kolleger og foreldre også spiller inn men mest av alt skal gleden være der og da utvikler det seg hele veien.
Vaktmester Bjørn har også sitti ved symaskina og sydd ballettskjørt og foreldre kommer drgenes med ballkjoler og bestemors sko....
Poenget er at det er en del av hele gruppa vår - fra å lage billetter til å være John Travolta liksom...
Vet dere egentlig at tannfeen er rosa ? og jo du--- Mia hadde endelig mista en tann - la seg fornøyd med tannen under puten og ventet på den berømte tannfeen som alle fortalte om......
Hun tenkte hun skulle lure Tannfeen , selv om mor hadde sagt at den kom bare når barna sov.
Hun latet som hun sov men tvang seg til å være våken....og så !!!  der plutselig kom TANNFEEN!!
Mia gløttet med det ene øyet ...og hun så , hun så hvordan den så ut!!! :
"Hvordan så den ut da ? " spurte de andre med svære øyer.
ÅÅÅÅ  den var ROSA  , den hadde rosa hår , rosa øyer, rosa kjole , rosa sko ALT var Rosa!!!
(skjønner dere , jente 5 år :) )
ÅÅÅÅHHHH sukket de andre og angret på at de ikke hadde lurt tannfeen...
Men ikke nok med det  Hun har medhjelpere Cowboyen Tannstick og medhjelperen hans igjen Amalgam!!
Og vet dere hva de gjør ?
Jo de slenger lasso rundt tannglasset til gamle mennesker og stjeler tennene deres !
Noen ganger finner de gull i tennene og da blir det smykker og penger !
Så ser du en Cowboy med gulltenner i kjede rundt halsen - ja da er det ikke en ekte Cowboy...men Tannfeens medhjelper .

For meg er Dokumentasjon et viktig redskap - bøkene til Kari var flotte - jeg bruker også mye film og powerpointer - det er ikke nødvendigvis for å vise hele tiden "hvor flinke vi er "  men rett og slett for å formidle Hva vi faktisk driver med og hvorfor vi har valgt det.
Barna er med her også - Prosessen er målet i seg selv !

Og det viktigste gleden og nyskjerrigheten og samholdet pluss masse humor ( og husk humor er så mye :) )

BARN OG BOKA ved SIW.

Siw ser jeg som klok , bevisst ( jeg liker at hun ser ting og sier det på litt andre måter også...)
Hun er så rolig og fornuftig og gjennomtenkt , tenker jeg, men humor har hun også..
Siw lærte meg mye og jeg fikk mere tips om hvordan man kan gjøre ting og legge opp eks . til ett bibliotek!
Jeg skal ta med meg mye fra dette inn i barnehagen altså !

Så dro hun til med å knuse egg og stå i og kom med ene eksemplet etter det andre .
Morro og engasjerende og så mye bra tips da gett :) Nei BRA altså SIW!!!

Til sist vil jeg si at hele gjengen her er knakendes fin med mye god humor (er det noe jeg liker så er det humor )
Men så var det enda en fin ting jeg fikk på disse dagene og det var å møte igjen "OLLEMOR"  !
Det er altså mor til Lene og jeg har nemelig hatt tantejenta til Lene altså Ollemors barnebarn Gro i barnehagen en gan for 24 år siden (hark) 24 år !!   Gro var veldig liten bare 4 mnd tror jeg da hun begynte først  og det er klart du får et litt spesiellt forhold til disse barna .
Det er så morro for jeg har hatt kontakt hele veien og det er ikke så lenge siden jeg og Gro var på kaffebar!
Og plutselig nå fikk jeg treffe Ollemor igjen ( ja jeg kaller henne det jeg også , hun heter AUD)
er ei skikkelig oppegående sprek dame (tidligere lærerinne) fra Biri -- noe så frakt !! Ja jeg trenger ikke si noe mer for dere møtte henne jo selv . ;)

hei hopp alle sammen ses til Sept!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar