søndag 5. februar 2012

JEG UNDRER............


Jeg tenker mye på å la barn få rom til å undre , dele og formidle sine tanker og vi fokuserer mye på å gi plass til dette på Tiriltoppen ( avd. 5 åringer)
Jeg tenker også at i den aldere er det så mye som skjer, de vokser fort , armer og bein er til tider i veien , tannfelling , nye forventninger til hva de liksom skal mestre osv.
Jeg tenker også med dette så blir de litt større i hodet også som vi kaller det i våres komunikasjon .
Vi setter av mye tid i samlingstund - en samlingstund for meg er ikke nødvendigvis så planlagt , jeg liker å være bevisst å plukke ting ut fra der barna er akkurat nå - eller der det enkelte barn er akkurat nå -og hvem vet det og kan formidle det bedre enn barna selv....
Jeg skårer nok en del på min erfaring og refleksjon over div situasjoner , også fordi jeg liker å være en engasjert voksen - og når det gjelder -å lytte til barn- har jeg lært at de kan ta deg med til en meget spennende verden - full av helt andre måter å se verden rundt seg på - og kanskje med helt andre måter å tolke tingene på.
Det er alltid like spennende og man kan aldri lære nok eller vite nok - men med å lytte og kanskje være med på å utforske og utvikle både lærdom-kreativitet-erfaring-fantasi utfra de små tingene kan man selv lære mye om både seg selv og sine relasjoner-mål og sin egen bevisstgjøring rundt jobben sin i disse møtene med barna.
I høst har barna snakket mye om døden - jeg tenker at 22 juli har satt sine inntrykk i barna også - men min erfaring med 5 åringene er at de er generelt opptatt av dette - hva som skjer og hvor man blir av.
Jeg hadde egentlig tenkt å lese Reven og Den Retthalede Grisungen som kanskje er ett litt humorfylt tema ( ja  det spørs jo faktisk hvordan man ser på det da...? )
Vi lar barna ta oppropet for dagen etter tur og i dag var det Georg 5 år sin tur.
Han startet med å si : "Jeg har vært i begravelse til bestemor."
Jeg sier : " Har du det ? - hva tenker du om det da? ( her er allerede oppropet skjøvet til side og det sitter 16 andre barn som lys å stirrer på Georg.)
Georg vred litt på seg og sa : " litt dumt egentlig for jeg så ikke himmelen..."
"Tenker du at bestemor er i himmelen ? sa jeg - mens jeg tenkte i mitt stille sinn at nå må jeg ikke stille ledene spørsmål .... og passe på hvordan jeg utrykker meg..)
Når jeg reflekterte over det etterpå tenker jeg at det er greit å være direkte og at det er lov å spørre .
Veslevoksne Siri på 5 år brøt inn fra sidelinjen : Jammen de kommer ikke til himmelen med en gang, først skal de ligge i kista og så skal kista ned i jorda..."
Georg : " Ja jeg så kista , den var fin ."
Jeg : " er det mange som lurer på hvor man blir av når man dør?"
Det kom 17 hender i været.
"Kanskje noen har lyst til å dele med oss hva de tenker da ?, sa jeg.....og så kom tankene og de nydelige historiene:
Menneskene blir lagt i en kiste - som blir lagt i jorda - de forsvinner i jorda og råtner og blir til skjellett.
Noen ganger går kista ned i vannet... og det er gullpenger i den.
"Ja er det en skattekiste da , sa Even...?"
-Nnoen kommer til himmelen og da ligger de på en slags sky og til slutt havner de opp i månen - det er mennesker som passer på oppi der ...
Noen blir romvesner - de kan også bli borte i jorda og råtne å bli skjellett ...som dinosaurene i kritt-tida...
Noen forsvinner ned i jorda og blir til lava og man kan få med seg ting i kista.
Når gamle mennesker dør svever de avsted i himmelen , som ballonger.
Bestemora mi fikk kreft - hun døde ikke......men...( lille Sigrid viftet med øyevippene og satte på seg en skikkelig undrende ansiktsmaske...)  men ...jeg aner ikke hvor det ble av henne!
Når barn dør kan de bli til sommerfugler som flakser fra blomst til blomst og finner en eng der blomstene har sin fineste seng..

Her fortalte barna på en måte historien og jeg er glad jeg noterte , jeg tenker at det er viktig å la de få avslutte det de begynte på , samlingstunden ble lang men det viktigste er jo å være der vi er til vi er ferdige - jeg tenker også at jeg hørte igjen små utdrag i historiene deres fra ting vi har lest om , snakket om eller hørt på.
Jeg tenker også at det er så fint å høre deres "bilder" av det og ikke minst at de får lov og ha disse bildene i seg selv - for hvem er vi voksne som vet om gamle mennesker ikke svever omkring som hvite ballonge på himmelen etter de har levd.....?  :)
Vi malte disse ballongene og blomstene og til og med skattekista , den ettermiddsagen .




Må bare legge til en liten konklusjon av Dennis 5 år.

(han var nok evig lei av maset om ikke å spise snø og når jeg kom å så at han akkurat gjorde dette fikk han liksom et slik skyldig ansiktsutrykk)
Jeg for min del har slutta å kommentere farligheten i det for flere år siden - det er ikke på disse tingene jeg velger å ha fokusen min lenger )
Dennis: Vet du hvorfor jeg spiser snø?
Meg :    Nei - hvorfor det da ?
Dennis : For jeg er født sånn!

Så det så.....he he.


2 kommentarer:

  1. Så utrolig fin praksisfortelling Hilde.
    Likte godt det du har skrevet rundt fortellingen og dine tanker rundt temaet. Flott :)

    SvarSlett